Jak wybrać firmę pozycjonującą strony internetowe?

No comments Blog

Jak wybrać firmę pozycjonującą strony internetowe?

Znalezienie dobrej firmy pozycjonującej strony internetowe nie jest prostym zadaniem. SEO jest jedną a najszybciej zmieniających się branż. Długoterminowe powodzenie może nam zapewnić jedynie firma, która na bieżąco śledzi trendy pozycjonerskie i elastycznie dopasowuje swoje techniki do mających miejsce zmian.

Częsty błąd

Osoby sprawdzające konkretną firmę pozycjonującą najczęściej sugerują się jej miejscem w rankingach Google. To zrozumiały odruch – specjaliści od SEO powinni dobrze wypozycjonować własną stronę internetową. Powinni, ale nie zawsze tak się dzieje. Na rynku istnieje sporo firm pozycjonerskich, które nie widnieją wysoko w wyszukiwarce. Z kolei firmy z czołówek wyników wyszukiwania nie zawsze pozycjonują strony klientów w równie skuteczny sposób, jak własną witrynę. Wybierając firmę SEO przede wszystkim powinniśmy dokładnie zapoznać się z technikami pozycjonerskimi, jakie wykorzystuje.

Miarodajne wyznaczniki

Zamiast spoglądać w rankingi Google’a, lepiej skorzystać z doświadczeń znajomych i zapytać o polecane przez nich firmy. Warto również szukać fachowców, którzy w przestrzeni internetowej wykazują się konkretną wiedzą, na przykład prowadzą bloga branżowego lub aktywnie odpowiadają na pytania użytkowników forum.

Godna zaufania firma powinna pomagać przy wyborze słów kluczowych. Propozycje należy jednak poddawać krytycznej weryfikacji i interweniować w przypadku podejrzenia o niefachowość lub dowolność ich wyboru. Wiarygodna firma nie tylko pomoże w dopasowaniu fraz do konkretnej branży, ale również jawnie przedstawi ich liczbę wyszukań, a więc to, ile średnio razy w miesiącu hasło jest wpisywane w wyszukiwarkę. Nie podlega wątpliwości, że wypozycjonowanie strony do TOP3 na hasła, których Internauci nie wyszukują (albo wyszukują bardzo rzadko) nie będzie dla nas rentowne. Wiarygodna firma pozycjonująca niczego nie ukrywa przed swoimi klientami. Klient powinien regularnie dostawać raporty z wszystkich prowadzonych przez firmę pozycjonerską działań. Dzięki temu możemy kontrolować, na co przeznaczane są nasze pieniądze oraz śledzić, na jakich stronach była umieszczana wzmianka o naszej firmie.

Oprócz samego obserwowania pozycji fraz, efekty działań pozycjonerskich powinniśmy również śledzić w narzędziach Google Analytics oraz Centrum dla Webmastera Google. Dzięki tym usługom możliwe jest dokładne określenie ruchu na naszej stronie oraz porównanie go z poprzednimi miesiącami. Wzrost pozycji fraz w wynikach wyszukiwania powinien przekładać się na wzrost ruchu na stronie. Jeśli tak się nie dzieje, powinniśmy zastanowić się nad trafnością wybranych słów kluczowych.

Efekt czy pakiet?

Po zapoznaniu się z ofertą kilku firm SEO szybko zorientujesz się, że niektóre z nich oferują rozliczenie za efekt, inne natomiast swoją działalność opierają na stałej opłacie pakietowej. Na pozór rozliczenie „od efektu” wydaje się bardziej korzystne – ustalana jest określona stawka za pozycje, a opłata naliczana jest dopiero w momencie wejścia witryny na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. W praktyce jednak pozycjonowanie tego typu niesie ze sobą dwa niebezpieczeństwa.

Po pierwsze firmy stosujące tego typu techniki często dobierają frazy na pozór trafne, ale rzadko lub w ogóle niewyszukiwane przez Internautów. Doprowadzenie ich na wysokie pozycje jest łatwe i szybkie, ale nie przekłada się na widoczny wzrost zysków.

Po drugie, firmom tego typu często zależy na jak najszybszym doprowadzeniu strony na wysokie pozycje, niejako „za wszelką cenę”. Sprowadza się to bardzo często do umieszczania setek dziesiątek, setek czy tysięcy linków prowadzących do naszej witryny na wątpliwej jakości stronach (zwykle z wykorzystaniem programu spamerskiego). Nie są to działania etyczne i za ich praktykowanie grozi nałożenie kary od Google w postaci czasowego lub też całkowitego zablokowania naszej witryny – konsekwencje ponosimy więc my, a nie firma pozycjonująca.

Firmy działające na zasadach pakietu często, oprócz pozycjonowania na konkretne frazy kluczowe, oferują szereg różnego rodzaju usług. Pozycjonowanie rozkładają zwykle na kilka różnych kanałów, wykorzystując m.in. hasła o różnym poziomie szczegółowości, obsługę mediów społecznościowych czy prowadzenie bloga. W praktyce na efekty tego typu działań zwykle trzeba czekać trochę dłużej, ale są one znacznie bardziej trwałe. Ponadto w ramach tego typu współpracy możemy pozyskiwać klientów nie tylko z samego pozycjonowania, ale również z innych źródeł, a nasza marka zyskuje większą rozpoznawalność. Dodatkowo, część firm w ramach pakietów oferuje również kampanie linków sponsorowanych Adwords, hosting czy innego rodzaju działania dodatkowe. Przed podjęciem tego rodzaju współpracy warto porównać stosunek natężenia oraz jakości usług w danym pakiecie do jego kosztu i na tej podstawie wybrać najbardziej dogodną dla nas ofertę.